Celal Bayar Üniversitesine Satranç Federasyonundan ödül
Celal Bayar Üniversitesi Fizyoloji Anabilim ve Nörofizyoloji Bilim dalı başkanı Prof. Dr. Necip KUTLU ve Yüksek Lisans Öğrencisi Hemş. Elif Sümeyra ERDEMİR ile yaptığı “ Beyin ve Satranç “adlı araştırma çalışmaları dolayısıyla TSF Başkanı Gülkız Tülay’ın gönderdiği hediye: C.B.Ü. Tıp Fakültesi seminer salonunda 17.10.2018 günü saat 14.30’da yapılan törende hazır bulunan Prof. Dr. Süleyman Sami İLKER ( DEKAN) Prof. Dr. Nuran EKERBİÇER ( Fizyoloji A.D. Öğretim Üyesi). Prof. Dr. Ertuğrul TATLISUMAK, Fizyoloji Anabilim dalı araştırma görevlileri , SBE Enstitü sekreteri ve elemanları, Türkiye Satranç Federasyonu Kulüpler Birliği As Başkanı Öğr. Gör. Zeki DİRİL, Manisa satranç İl temsicisi Mehmet ALBAYRAK’ın katılımı ile gerçekleştirildi. T.S. Federasyonu Kulüpler Birliği As Başkanı Öğr. Gör. Zeki DİRİL ve İl Temsilcisi Mehmet Albayrak; TSF Başkanımızın selamlarını ileterek hediyelerini takdim edip başarılar dilediler.
BEYİN VE SATRANÇ
Celal Bayar Üniversitesi Fizyoloji Anabilim ve Nörofizyoloji bilim Dalı başkanı Prof. Dr. Necip KUTLU ve Yüksek Lisans Öğrencisi Hemş. Elif Sümeyra ERDEMİR ile yaptığı ‘Satranç oyuncuları ve satranca yeni başlayan bireylerin beyin kognitif fonksiyonları ve duygusal durumlarının incelenmesi’ adlı araştırmada Satrancın çocuklarda gerek bilişsel becerilere gerekse duygusal gelişime olumlu katkılarının olduğu bulundu.
Psikoteknik ve Psikomotor ölçme ve değerlendirme sistemi bireyi yetenek( Dikkat, Muhakeme, Görsel hafıza ve Konsantrasyon) ve zihinsel özelliklerinin süreçlerini, hareket performanslarını belirli koşullar altında gözlemlemeye yarayan test sistemidir. Bu test sistemi kişinin soyut olarak meydana getirdiği davranış, duygusal durum( anksiyete ve depresyon,güdü, tutum, savunma) gibi zihinsel faaliyetleri somut ve nesnel bir veri olarak elde etmeyi sağlamaktadır.
Birçok anne ve babanın çocuklarının eğitiminde zorlandığı konulardan biri de dikkatlerini bir konuya odaklayamaması sorunudur. Halbuki konsantrasyonu sağlayan en önemli etken motivasyon faktörüdür. Her yetişkin birey için de geçerli olduğu gibi çocuklar ancak istediği ve sevdiği konularda zorlamadan yoğunlaşabilmektedir. Böylece satranç sayesinde birey/çocuk konsantre olabilmeyi öğrenebilmekte ve dikkat dağınıklığı probleminin azaldığı görülmektedir. Çocuk günlük hayatta öğrenmesi gereken doğru-yanlış, iyi-kötü hamle ya da davranışlar ile olayları neden-sonuç ilişkisine göre kavramayı henüz satranç oynarken anlayabilmektedir.
Satranç oyunu bireylere farklı alanlarda birçok özellikler sağlayıp gelişimine katkıda bulunabilmektedir. Başarıya odaklanma, disiplinli olma, zamanı doğru yönetme ve planlama, konsantrasyon, mantıksal düşünme ve analiz edebilme, birçok açıdan hesaplama yapabilme, göz-beyin koordinasyonunu sağlama, kişinin davranış ve tutumlarından sorumluluk alabilme ve farkındalığında olması gibi benzeri özelliklerini geliştirmesi bakımından satranç ile bağlantılı olarak düşünülebilir.
Satranç oynayarak çocuklarımızın zihinlerini geliştirmesi ve küreselleşen dünyanın artan karmaşıklıkları ve talepleri ile baş etmelerine yardımcı olması açısından olağanüstü derecede etkilidir. Dünya çapında giderek artan sayıda okul, satrancın değerini tanımaktadır ve eğitim şimdi standart müfredatın bir parçası haline gelmektedir. Elbette sadece bir oyun. Belki de en önemlisi satranç, çocuklara sürekli değişen ve çeşitli zor problemleri nasıl düşünmeyi ve çözmeyi öğretmenin eğlenceli bir yoludur. Her oyunda milyonlarca olasılık ile oyuncular sürekli olarak yeni pozisyonlara ve yeni sorunlarla yüzleşmelidir.
TEŞEKKÜR
Çalışmamızın katılımcı teminini ve sağlayan büyük bir özveriyle yardım eden Türkiye Satranç Federasyonu başkanı Gülkız TÜLAY’a, Türkiye Satranç Federasyonu Kulüpler Birliği As Başkanı Öğr. Gör. Zeki DİRİL, Manisa satranç İl temsicisi Mehmet ALBAYRAK’a,Yunus emre İlçe temsilcisi Op. Dr. Erdem NALBANT ve eşi Dr. Olcay NALBANT’ave Satranç ihtisas spor kulübü başkanı Neşe BURAN’a . Ayrıca satrançta derin deneyimlerinden ve danışmanlığından yararlandığımız